G: Figueres, Cadaqués och Port Llegat (Dalís Hus) (dag 66)

Två mysiga dagar i Figueres, Cadaqués och Port Llegat!!

 

Det blev besök på det största Dali-museumet i Figueres, där Dali även är balsamerad och begravd. Jag undrar varför jag inte föddes 20 år tidigare så jag kunde träffat denna egendomliga man, men då hade jag inte varit tillsammans med Linus, vilket är mycket mer värt såklart!! Så jag föddes tydligen rätt årtal ändå :)

 

Vi couchsurfade hos ett trevligt katalanskt par, som var fans av brittisk komedi och IKEA-möbler. Vi hade en hel våning för oss själv och ett eget badrum. Och allt detta gratis! :)

 

Dagen efter bar det av till Cadaqués, som är en mysig liten fiskeby gömd bakom stora berg, som innebär 30 minuters körande på smala och branta"slinger"-vägar. Men det var det värt! Sedan åkte vi vidare till Port Llegat där Dali bodde. Tyvärr hade hans hem, som nu även är museum stängt, hela januari och halva februari. Jag brukar inte gilla allt för lugna platser och ställen som ligger lååååångt från civilisationen (enligt mitt synsätt), men i Port Llegat fann jag verkligen ro. Den mysiga lilla viken, varm sol, ljudet av havets vågor och härliga vyer. Jag förstår varför Dali valde att bosätta sig just här för att få fram kreativiteten. Linus trivdes också jättebra här! Han till och med doppade fötterna i det väldigt kalla vattnet!


Kommentarer
Postat av: Roland

Ni tog väl med er brädan som ser ut som en ilsken hund? Den är ju cool. Ser ut att vara ett vrakfynd från stranden?

Välkomna "hem" till ett väder som jag tror varken ni eller speciellt jag gillar.

2012-01-23 @ 18:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0